Teneriffa ja Loro Parque

Aamulla hypättiin bussiin klo 6.20 ja suuntana Teneriffa. Matkatoimisto oli ostanut tämän reissun ulkopuoliselta retkienjärjestäjältä, joten matkassa oli muunmaalaisiakin, eli enemmistö taas sakuja ja muutama venäläinen, me oltiin ainoat suomalaiset :) Opas oli vanhempi mies, joka selosti nähtävyydet ym. asiat ensin saksaksi, sitten englanniksi ja vielä parille espanjaksi. Reissun aikana saksalaiet olivat kylläkin ihan pihalla mihin pitää mennä, vaikka saivat selostuksen omalla kielellään, opasta lainaten "grazy, grazy turists" :)

Ajoimme saaren toiseen reunaan pikku kalastajakylään nimeltä Puerto de las Nieves, jossa oli katamaraani satama ja hyppäsimme 891 paikkaiseen Fred Olsen katamaraaniin. Penkit olivat supermukavat ja menimme istumaan ikkunan viereen kun tiesin, että muuten tulee huono olo. Lautalla oli kolme kahvila/baaria ja pikkuinen myymälä. Lautan startattua kyyti oli välillä todella pomppuista, mentiinhän sentään atlantin aalloissa :), mutta ei tullut kunigas yrjöä käymään ja nautittiin matkasta. Bussi tuli siis lautalle mukaan ja taas hypäsimme kyytiin ja sitten alkoi kipuaminen pitkin spagetti teitä kohti yli 2km korkeutta.
_MG_7033
_MG_7049

Ilma saarella oli pilvinen ja kolea, eli onneksi oltiin vaan kyläilemässä :) Bussin noustessa ylemmäksi vuoria ilma muuttuikin sateiseksi. Pysyhdyimme kahville pienen kylän parfumeria/kahvila paikkaan. Tyypillistä turisti tavaraa siellä oli, tyydyimme kuitenkin vain kahviin ja pieneen gekko koriste esineeseen :)
_MG_7052

Kohti korkeuksia matka jatkui ja luonto muuttui ihanan sumuiseksi mänty metsäksi, johon kuulemma tuodan puita Kanadasta ja Suomesta korjaamaan laajojen metsäpalojen vaurioita, jee hyvä me !! Olimme jo kohonneet pilvien tasolle ja sumu oli paikoin todella voimakasta, joka tietenkin hirvitti mua, kun tiet kiertelivät ihan rotkojen reunalla. Bussin ikkunasta katsoessa ei nähnyt, kun muutama puuta ja sen jälkeen harmaata tyhjyytt. Ja tämä siis suoraan alaspäin katsoessa.. Kun pääsimme vihdoin 2,2km korkeudessa olevalle näköalapaikalle, ilma oli täysin kirkas ja aurinkoinen koska olimme pilvien yläpuolella. Paikalta oli näkymä Teide tulivuorelle joka kohosi 3,7 km korkeuteen.
_MG_7063
_MG_7065
_MG_7073

Mielestäni matkan kamalin osuus oli alkamassa, kun lähdimme luikertelemaan alas vuorilta kohti Puerto de la Cruz:ia. Tyhmänä tietenkin pelkäsin että bussin jarrut pettää ja painumme rotkoon. No kaikki meni tietenkin hienosti, kun tässä olen vielä tarinoimassa :) Ennenkun päästiin perille, alkoivat takapenkin venäläiset ruikuttamaan vessaan pääsyä ja bussin piti tehdä pysähdys bensa-asemalle ja opas oli hieman myrtsinä asiasta :)

Sää pysyi edelleen harmaana ja kosteana, kun saavuimme Loro Parqueen. Koko reissun tähän asti olikin pärjännyt pitkillä housuilla ja pitkähihaisella paidalla, eikä kuuma tullut puistossakaan. Ensimmäisena ne jotka halusivat syömään niin lähtivät juoksu jalkaa oppaan perässä grilliravintolaan, me mukana. Hädin tuskin ehdimme istuutua pöytään, kun jo tuotiin soppalautasia eteen. Ja juuri kun oli lusikoinut soppaa muutaman lusikallisen, tuotiin salaatti eteen!!!! Ja arvaatteko mitä, oikein!, sieltähän se pääruoka tuli juuri, kun oli mussuttanut pari salaatinlehteä :) Istuimme vanhan pariskunnan kanssa samassa pöydässä, taisivat olla Italialaisia ja papparaisen kanssa siinä naurettiinkin, että mihin nää kaikki lautaset pitää oikein laittaa, kun lisää tulee koko ajan :) Jari söi lihavartaan ja mulle tuli 1/2 kana. Juu grillattuina ja te kuvittelette, että kana oli sellaista mitä Citymarketeista saa grillattuna. Noh ei ihan.. Mun kanan pinta oli ihan hiiltynyt mustaksi ja maku jatkui lihaan asti, eikä se ollut ollenkaan hyvää :( Jälkiruoka oli ihan jees ja sen jälkeen poistuimme puistoon tsiikailemaan eläimiä.
_MG_7422
_MG_7180

Ensin käytiin akvaariossa ja monenlaista fisuja oli esillä.
_MG_7144
_MG_7173
_MG_7178
_MG_7214

Seuraavaksi vuorossa oli pingviinitalo ja ne pikkuiset oli aivan ihania. Ensin oli esillä Perunpingviinit, toiset osasivat oikein poseerata kameralle :)
_MG_7193

Matka jatkui Kuningaspingviinien luo. Ne olivat hienosti rakennetussa aitauksessa lasin takana, jonne niille oli rakennettu etelänapamannerta muistuttavat olot. Seassa oli myös pienempiä pingviinilajeja. Toiset sukeltelivat ja kelluivat vedessä, todella nopealiikkeisiä kavereita vedessä ja hellyyttäviä lyllertäjiä maalla :)
_MG_7197
_MG_7208

Merileijonien esitys oli seuraavaksi vuorossa. Ne uiskentelivat altaassa ennen esitystä ja yksi kavereista oli jo niin innostunut esiintymisestään, että meni jo ennenaikoja omalle paikalleen ja viihdytti meitä :) Esiintymässä oli yksi iso uros ja neljä naarasta. Taustalla pyöri pienempi poikanen, joka ei osallistunut temppuihin, mutta oli messissä mukana ja katseli mitä aikuiset puuhasivat, suloinen :) Esitys oli hauska ja merileijonat osasivat ottaa yleisönsä.
_MG_7219
_MG_7228
_MG_7237
_MG_7244

Kierrosta jatkettiin eteenpäin monien papukaija aitauksien saattelemina. Reitin varrella oli gorilloita, saukkoja, tiikereitä, krokotiilejä ja apinoita.
_MG_7265
_MG_7279
_MG_7382
_MG_7403

Seuraava esitys oli miekkavalaiden esitys. Suloisia otuksia nämäkin, tosin varsinaiset temput puuttuivat ja valaat lähinnä kastelivat yleisöä, mikä oli kyllä hauskaa katseltavaa. Meidän porukasta vanhempia Saksalais turisteja oli mennyt istumaan alariveihin, mistä jo järkikin pitäisi sanoa, että siinä kastuu. Mutta eihän sitä siinä saksaksi lue, niin ei ne ymmärrä. Luulis kuitenkin, että ”splash zone” teksti pistäis jo kellot soimaan... No siinä sitten kastuivat kunnolla ja juoksivat veden lentäessä pakoon ja me naurettiin ylä rivistä :D
_MG_7284
_MG_7291
_MG_7315
_MG_7344
_MG_7314

Esityksen jälkeen mun piti päästä käymää baby stationilla, jossa piti olla kuoriutuneita linnunpoikasia, mutta näkösällä ei ollutkaan mitään :( Muutama "teini" papukaija piti hirveää mekkalaa lintujen kindergarden aitauksessa, sellaisia ne nuoret on ;D Alettiin tehdä lähtöä bussille ja käveltiin yhden ison papukaija aitauksen ohi ja Jari huomasi papukaijan, joka oli verkossa kiinni ja mentiin katsoon sitä. Lintu tunki nokkaa verkon läpi ja me alettiin rapsuttaan sitä aidan läpi, voi että se tykkäsi. Lintu pörhisti pääsulkiaan ja sulki silmänsä, kun sitä rapsutti selästä, ihana! Ja kun yritti lopettaa, niin heti alkoi aidan nokkiminen, että lisää !
_MG_7411
_MG_7413

Pakko oli alkaa kiirehtiä bussiin, koska taksimatka puistosta satamaan olisi tullut kuulemma maksamaan 45€! ja lautta oli viimeinen, joka saarelta takaisn lähtisi sinä päivänä.

Bussiin ehdittiin ja takaisin lautan kyytiin ja merimatka sujuikin jo hieman rauhallisimmissa aalloissa kuin tulomatka. Hypättiin bussiin jo lautalla, mutta eikös muutama venäläinen onnistunut hukkaamaan itsensä jonnekin ja ei se lähtö niin sujuvasti sitten onnistunutkaan, kun opas lähti niitä etsimään ! Porukka löytyi ja matka kohti Inglesiä alkoi. Perille päästiin kymmenen aikaan ja ei kauaa kestänyt saada unta :)
_MG_7429
_MG_7435
_MG_7450

Mukava reissu kaikinpuolin, vaikka noi saksalaiset alkaakin jo pänniä :)