Kotona

Kotona taas.. Toinen kierros Lontoota takana, mutta ei varmastikkaan viimeinen. Voisi ehkä ensi vuonna mennä Olympialaisiin :)

Aamulla herätys oli siis kolmelta ja 40 min. pakkailujen ja aamupesujen jälkeen lähdimme hotellilta. Aluksi oli suunnitelmissa hypätä hotellilta taksiin ja ajaa sillä bussipysäkille, mutta edes Lontoossa ei pyöri kauheasti takseja neljältä aamulla :) Päätimme sitten kävellä pysäkille, kun ei sinne ollut kun reilu kilometrin matka. Pysäkillä taas todettiin kuinka tärkeätä on ostaa liput ennakkoon, koska pysäkille tuli jo ennen meidän easyBussia National Expressin bussi, joka ei ottanut ketään kyytiin, jolla ei ollut ennakkoon ostettua lippua. Meidänkin bussi oli loppuun myyty ja yksi jäniksenä yrittänyt matkustaja heitettiin pihalle, kun ei lipun ennakkoon ostaneille riittänyt paikkoja :) Kentälle saavuttiin ajoissa ja söimme siellä aamupalan ja lähdimme sitten ajoissa portille jonottamaan, jotta saa hyvät paikat koneesta. Saimme muuten kummallakin lennolla istua kaksin kolmen paikan rivissä, eikä tarvinut istua kun sillit purkissa :)

Paluulento sujui hyvin, vaikkakin poikkeuksellisesti Ryanair oli myöhässä, johtuen ruuhkasta Stanstedin päässä. Pirkkalassa olikin sitten porukkaa, koska sinne oli juuri laskeutunut toinenkin Ryanairin kone ja kakkos terminaalissa oli siis 4 koneellista ihmisiä, joka on aika reilusti terminaalin kokoon nähden.

Kaikenkaikkiaan matka oli jälleen kerran todella mukava, Lontoo ei petä ikinä. Palataan asiaan taas seuraavan matkablogin yhteydessä. :)

Natural History Museum, Harrod’s ja Burberry Outlet

Viimeinen päivä Lontoossa aloitettiin menemällä Natural History Museumiin. Jonotusta oli taas pieni hetki, koska koululaisryhmiä oli todella paljon. Paikka oli kyllä upea jo itse rakennus, juuri sellainen kun olin kuvitellut, suosittelen täällä käyntiä. Rauhallisuutta siellä on turha odottaa, mutta nähtävää riittää. Dinosaurus puoli oli tietenkin suosituin, jossa jouduttiin hieman matelemaan jonossa, mutta aikanaan sekin jono hälveni.

Museosta matka jatkui kohti Harrod’sin tavarataloa. Matkalla poikkesimme pubissa syömässä ja lepuuttamassa jalkoja. Onhan siinä Harrod’silla kokoa ja tavaraa.. Katselin siinä laukkuja kyllä, mutta hinnat ovat sen verran taivaissa, että jäi vain katseluun se ostelu :) Poikettiin Harrod’sin gift shopissa ja sieltä ostettiin muutamia tuliaisia ja Harrod’s tilpehööriä. Kierreltiin eri osastoilla ja oli hieman korkeampia hintoja tavaroilla, kuin stokkalla. Kaikkea hienoahan sieltä kyllä löytyis, jos sitä rahaa olis taskut täynnä. Vessassa käyntikin oli erikoinen, kun siellä oli oma vessaemäntä, joka siinä lauleskeli ja toivotti asiakkaat tervetulleeksi vessaan ja osoitti vapaan toiletin mulle ja jatkoi kiillottamista. Olihan se hieman oudon oloista, mutta ilmeisesti oli vaan kyse hyvästä palvelusta. En kyllä suomeen tuollaista kaipaisi :)

Matkaa jatkettiin seuraavaksi kohti Burberryn outlet myymälää. Matka sinne kesti noin 40 min bussilla, mutta oli ihan kiva mennä välillä kaksikerros bussilla ja nähdä hieman maisemia. Muuten joka päivä on reissattu metrolla, niin olo on kuin sokealla myyrällä, joka välillä vaan käy haukkaamassa happea maan pinnalla ja painuu taas takaisin koloon :) Bussipysäkiltä oli vajaa 10min kävelymatka myymälään. Ovella seisoi vartija, joka pyysi jättämään muut ostokset lukolliseen säilytyskaappiin. Ja sitten eikun shoppaamaan!!! Voin sanoa että täällä kaupassa ei tarvi paljon ostaa, jotta saa rahansa kulumaan. Koko kaupanhan olisin tyhjentänyt mielellän,i mutta ostokseksi minulla tuli hattu, kaulahuivi ja lompakko sekä Jari osti kravatin ja bokserit. Voin sanoa, että siellä ei sitten ole kuitenkaan mitenkään ”halpaa”, vaikka jotkut tuotteet saattavat olla puoleenhintaan, jos ovat kakkoslaatua tai sitten muuten vaan alennuksessa. Jos haluaa halpaa ”Burberry” tavaraa on sit syytä matkata esim. Kreikkaan tai Tallinnaan. Täältä sai kuitenkin aitoa tavaraa ja hieman huokemmalla, kuin muissa liikkeissä. Lompakko keveämpänä lähdimme takaisin hotellille, junalla tällä kertaa. Hotellilla käynnin jälkeen käyttin vielä Marks & Spencerillä, josta löysin huokealla hinnalla vaatteita :) Nyt tässä on pakattu ja mennään kohta nukkumaan. Aamulla on kolmelta yöllä herätys ja matka kohti kotia alkaa.

Seuraava päivitys tulee sitten varmaan kotoa, jollei innostuta lentokentällä jotain kirjoittamaan.

Tallennettu kategorioihin Ei kategoriaa | 2 kommenttia

Tate Modern, Sea Life ja London Eye

Tää täytyy nyt kyllä eka kertoa. Aamulla, kun valmistauduttiin aamupalalle lähtöön alkoi yläkerran huoneesta kuulua sellaista sängyn nitinää ja natinaa, ettei voinut erehtyä mitä siellä touhuttiin, noh onhan täällä nyt kevät :) Aamupalalla sitten katsastelin meidän jälkeen tulevia pariskuntia, ketkä voisivat olla mahdolliset syypäät natinaan. Ensin tuli pari vanhempaa pariskunta ja olin sitä mieltä, etteivät ne voineet sitä natinaa aikaan saada. Stiien paikalle ilmestyi saksalais pariskunta, miespariskunta. Oletin löytäneeni syylliset, iloiosia he ainakin olivat :) Samapa tuo, osa luontoahan tässä ollaan!

Oli aika lähteä Tate Modern museoon ja sinne matka taittui nopeasti metrolla. Museo oli pääosin ilmainen, joihinkin osastoihin joutui maksamaan, mutta jätettiin ne väliin. Nähtävää riitti kyllä ilmaisissakin näyttelyissä. Ihan alimmassa kerroksessa oli 100 miljoonaa käsinmaalattua auringonkukan siementä. Siemenet oli tehty posliinista ja maalattu yksitellen… Taiteilija Ai Weiwei oli ottanut taideteoksessaan kantaa kiinan halpatyövoimaa vastaan. Teoksen vieressä oli kyltti, että taiteilija oli pidätetty 4.4.2011 ja olinpaikkaa ei tällä hetkellä tiedetä, että näin kiinassa! Matka museosta jatkui kohti väli levähdypaikkaa, pubia nimeltä Dogget’s. Juotiin siel sidukat ja katseltiin ikkunasta sunnuntaina juostavalle maratonille treenavia juoksioita.

Käveltiin Thamesin rantakatua pitkin kohti Sea Lifeä ja London Eyetä. Ekaks mentiin katselemaan fisuja. Normaalia akvaario toimintaa siellä oli. Kun mentiin rausku altaalle, siinä oli sen verran matala reuna, että käden sai laitettua altaaseen. Rauskut eivät olleet kovin isoja ja ne nostelivat nekkuansa veden pinnan yläpuolelle ja tulivat ihmisten käden ulottuville, kun ihmiset laittoivat kätensä veteen. Ja niinhän mekin tehtiin :) Rauskun pinta tuntui karhealta kuin hiekkapaperi. Siihen tuli pyöriin myös pieniä haita, jotka selvästikin halusivat myös huomiota, joten silitin niitäkin sen aikaa, kunnes tuli joku työntekijä huutamaan, että kaloihin ei saa koskea! Too late :) Seuraavaksi oli hai tunneli, mutta hieman oli pettymys, kun se oli todella lyhyt. Sain myös silittää pienen pientä rapua ja Jari silitti meritähteä. Loppu huipennus oli ehdottomasti marikyyriä antavat katkaravut, ihania! Vasemman käden etusormen kynnenalus sai hyvän hoidon pikku katkalta. Se tuntui siltä, kun joku olisi hellästi kutitellut sun sormenpäätä. Pettymykseksi täytyy todeta, että odotin kyllä hieman suurempaa paikkaa, kun kerran Lontoossa ollaan. Paikka oli aikas pieni ja lyhyt kestoinen. Noh seuraavaksi oli luvassa suurempaa, nimittäin suuren suuri London Eye.

Jonoa ei ollut nimeksikään, laukut kurkattiin jokaiselta ennen jonotusta ja sitten vaan vauhdissa hypättiin koppaan sisään. Vauhti oli sen verran hidas, että hyvin ehti hypätä kapseliin. Nähtävyydet oli kyllä mahtavat pyörästä käsin, yläilmoista.

Kierroksen jälkeen töpöteltiin vielä metrolle ja käytiin Piccadilly Circuksella pyörähtämässä ja ostettiin hieman turisti krääsää mukaan lukien mun Mind the gap-pikkarit :) Väsymys alkoi jo painamaan sen verran, että oli lähdettävä takaisin hotellille, kaupan kautta. Ja tässä nyt nautitaan viiniä ja herkkuja, että huomenna jaksaa vielä tehdä some serious shopping :D

Camden ja London Zoo

Aamulla käväisimme tankkaamassa aamiaisen, ennen kuin lähdimme nähtävyys kierrokselle. Aamiainen oli erittäin hyvä ja täyttävä, mutta englantilainen makkara osaa kyllä näyttää sen verran ei houkuttelevalta, ettei sitä tullut syötyä. Ja sitten menox, onneks Jari oli jo aiemmalla reissulla perehtynyt matkalippujen ostoon ym. liikennöintiin, koska muuten siihen hommaan olisi mennyt varmaan kokonainen päivä, mulla ainakin. Täällä kun tuppaa noi julkiset asemat olemaan HIEMAN isompia ja väen täytteisempiä, kun Tampereen juna-asema. Kolmen päivän travelcardit saatiin kerralla, niin jokapäiväiseltä jonotukselta vältyttiin. Seuraavaksi tankkasin Starbucksin nassuun ja Jari yllätti mut kivalla laivamatkalla kohti Camdenia. Luulin, että menemme bussilla, mutta se olikin vesibussi :) Paatit olivat pitkiä ja matalia ja kulkivat rauhallista vauhtia lipuen asuinalueiden välisessä kanaalissa. Seuranamme uiskenteli välillä kanadanhanhia ja jonkin sortin sorsia. Paatti saapui vajaan tunnin jälkeen Camdeniin. Siellä oli paljon erilaisia vaate- ja korukojuja, maalauksia ja tilpehööriä ja paljon herkullisen näköisiä ruokakojuja. Ruokakojuista huudeltiin tulemaan ottamaan maistiaisia, mutta ihan varmuudeksi jätettiin väliin, koska edessä oli vielä pitkä päivä kuljettavana, eikä vessassa juoksemiselle olisi ollut aikaa :) Mitään emme ostaneet, joten aikamme kierreltyä jatkoimme kanaalin vierusta kävely tietä pitkin kohti eläintarhaa.

Vartin kävelymatkan jälkeen meitä odottikin sitten yllätys, nimittäin pitkähkö jono eläintarhan portille. No tälläisessa suurkaupungissa sitä on vaan tyydyttävä jonottamaan tai mihinkään ei ole syytä lähteä, jos ei jaksa jonottaa. Jono eteni yllättävän ripeää tahtia ja puolessa tunnissa oltiin jo sisällä. Ensin kurkkasimme akvaarion nopeasti läpi, koska huomenna olisi tarkoitus mennä Sea Lifeen, niin sielä näkee sit paremmin fisuja ym. meren elävää. Sitten kävimme reptilehousessa, jossa olikin kaikenmaailman sulkkuja liskoja isoione lättymasuineen, kun ne köllötteli lämpölamppujen alla. Eläintarhassa tuli monen eläimen kohdalla huomattua kyltti, jossa luki, where are we? Tarkoittaen että kun ja jos eläimiä ei näkynyt niin ne olivat sisä- tai ulkoaitauksessa, tai sit jos mun mielipidettä kysytään, niin niitä ei ollut siellä ollenkaan! Joidenkin eläinten kohdalla oli hieman pettymys huomata, ettei mitään juurikaan näkynyt. Gorilloita ja muita apinoita näkyi, lintuja, pari raato esso tiikeriä, tarkoittaen että ne nukkui, kuin mitkäkin kotikisut eikä juuri pedoilta näyttäneet. Kesyrottaa ja pikku kiliä pääsin silittämään, muihin ei sitten saanutkaan koskea, harmi kun kaikki on niin suloisia, paitsi ötökkä talon asukit, YÖK. Okei on meilläkin kotona gekkosten ötiäisiä, mutta nämä ei ole mitään jauhomatoihin ja muutamaan sirkkaan verrattuna. Erilaiset kuvo hämähäkit, lehden pilkkoja muurahaiset, torakat, kärpäsen toukat ja ampiaskenno kuhhisemassa täynnä ampiaisia. Tämä kierros oli mulle pelkokerroin kyllä, sen verran ihokarvat oli pystyssä, kun ötiäisiä katseli. Perhostalo oli ihana, mutta en pystynyt saamaan yhtään kädelleni, kun siellä oli jotain vahteja kyttäämässä, ettei perhosia häiritty. Aivan ihania ne oli kun niitä leijaili kuin lehtiä ympärillä, välillä tunsi, kun siivet melkein kosketti poskea, tollaisen voisi ottaa kotiinsakin :) Siellä oli sellainen mun kahden kämmenen kokoinen jonkinlainen yöperhonen, vai oliko koi, mutta upean näköinen oli. Harmi ettei se lennellyt siellä. Seuraavaksi tapasimme erittäin leikkisän saukko lauman. Niitä oli laumassa joku reilu kuusi jäsentä. Aivan ihanan hassuja temppuja tekivät vedessä leikkiessään keskenään. Niiden aitaukseen oli tehty pieni keino puro, jota pitkin ne pääsivät kahden altaan väliä kulkemaan. Yksi saukoista innostuikin laskemaan mahallaan jokea pitkin ja oli ultra sulkun näköinen. Niitä kavereita olisi voinut seurata koko päivän. Huomattiin että yksi saukoista juoksi heinä tuppo suussaan johonkin ja seurattiin sitä ja se menikin pesään tonkimaan heiniä, pentuja ei näkynyt mutta lieko sit ollut pesän teko puuhissa. Upein näky eläintarhassa oli kyllä kirahvit. Niitä kun aina nähnyt vaan telkussa, niin ei voi kuvitellakaan kuinka isoja ja kauniita ne oikeasti ovat. Taas totesin, että voio kun tota pääsisi silittelemään. Jalat alkoivat olla jo niin soseena, että oli pakko alkaa miettimään poislähtöä, koska kävelyä tulisi vielä kuitenkin matkan tekoa varten takaisin hotellille.

Seuraava ”eläintarha” kohde oli metro. No ei vaan, ei se ollut paha. Aika rauhallista menoa siellä oli, tosin kaikilla tuntuu olevan jumalaton kiire koko ajan, no onneks ei itsellä ole. Tuntee vaan että on koko ajan jonkun tiellä. Nopea tapa matkustaa maan alla, ei käy kieltäminen. Parempia Lontoon metrot on verrattuna Moskovan metroon. Kömmittyämme takaisin hotellille, oli pakko oikaista ketaransa sängylle ja niinhän siinä kävi, että uni tuli. Heräsin tossa hetki sitten ja aloin kirjoittamaan tätä ja Jari alkoi nukkumaan. Multa loppui vesi pullosta ja tässä pähkäilin, että kun jano on kauhea et uskaltaako tota raanavettä juoda, kun ei ulos viitsis yksin lähteä tähän aikaan enään (kello on kohta puoli kaksitoista). Olis mulla kyllä puolikas viini pullokin jääkaapissa, mut se ei ole oikein jano juomaa :) Kai se on aika mennä takaisin sänkyyn, kun huomenna on taas aika kuluttaa lisää kengänpohjia. Katsotaanko onnistuuko toinen päivä ilman sadetta, kun tänään oli aivan mahtava aurinkoinen ilma. Ai niin unohtui sanoa suomalaiset ladyt, et täällä neitokaiset kulkee jo topeissa ja paljainjaloin sandaaleissa. Mut voin sanoa et kylmä tulee, jos ei ole pitkiä housuja ja takkia. Hulluja nuo englantilaiset! :D

Hotellihuoneesta vielä

Huoneen pohjaratkaisu on vähintäänkin mielenkiintoinen. Itse ”makuuhuoneesta on ovi pieneen käytävään, jossa on baarikaappi, ovi kylpyhuoneeseen ja pienet rappuset ylös toiselle ovelle, joka on lukossa.. Käytävässä on myös pieni ikkuna, josta näkee samalle sisäpihalle, kun makuuhuoneesta. Alla luonnos pohjakuvasta, joka ei kylläkään ole yhtään mittakaavassa ;) Mielestäni kyllä ihan hyvä huone verrattuna viime Lontoon reissun hotellihuoneeseen.

Perillä Lontoossa

Yllättävän mukavan ja helpon lentomatkan jälkeen, hyppäsimme easyBussiin ja huristeltiin sillä kohti London cityä. Taivas meni bussimatkan aikana ihan harmaaksi ja englannin maa ei siis pettänyt ilmallaan, vaan antoi meille näytteen kuuluisista sateistaan. Mä bongailin tien pientareella ruohoa puputtavia pikku pupusia ja samalla tuli ihailtua englantilaista maalaismaisemaa nelikaistaiselta moottoritieltä, tämä lause kuulostaa ironiselta ;) Bussi tuli perille auringon paistaessa ja sitten alettiin opettelemaan kuinka otetaan taksi lennosta, pidän enemmän suomalaisesta jonotus tavasta, mut tää oli eka päivä, joten kai sitä osaa huomenna jo paremmin. Hotelli on pikkuinen, siisti ja mukava ja huoneesta voi sanoa samaa.

Mutta eihän tänne ole tultu huoneeseen möllittämään vaan nähtävyyksiä ja kaupunkia katsomaan :) Minähän en aio tehdä täällä maan tavalla ja juoda teetä, vaan lähdetään nyt etsimään starbucks ja nauttimaan ilta kahvit ja sen jälkeen pubiin, cheers mates vai olikohan se chaps.. :)

Check-in completed

Check-in tehty. Otin vielä molempiin suuntiin yhen 15 kilon matkalaukun, jotta saa edes jotain tuliaisia ostaa. Matkalaukku painoi pakattuna vajaa 8 kiloa ja käsimatkatavara vajaa 6 kiloa, joten tuliaisille jää siis tilaa noin 11 kiloa :)

Vielä pitää ladata kameran akut ja pakata laukut. Lento lähtee huomenna klo 15:40 Pirkkalasta ja perillä Stanstedilla pitäis olla 16:30 paikallista aikaa.

Matkan varaus

Tällä kertaa kohteenamme on siis Lontoo. Kävin kavereiden kanssa siellä syksyllä ja nyt olisi sitten tarkoitus mennä Katjan kanssa. Kaupunkinahan Lontoo on aivan mahtava, paljon nähtävää ja matkustaminen sinne on todella helppoa.

Lennot Ryanairilla kustansi kahdelta hengeltä 203,96€. Varasin lennot jo 13.1. Jos nyt ne varaisin, niin hinta olisi noin 50€ halvempi. Varasin ne kuitenkin ajoissa, jotta varmasti pääsee lennolle.

Hotelliksi valitsin meille The Darlington Hyde Park hotellin hyväksi todetulta Paddingtonin alueelta. Hintaa neljälle yölle, kahdelta henkilöltä, tuli 462 puntaa. Sisältäen mannermaisen, sekä englantilaisen aamiaisen. Ekaksi varasin Quality Crown Hotel Hyde Parkin, mutta vaikka hotellin tiedoissa mainittiin ilmainen langaton netti, niin asiakasarvioita lukiessani huomasin, että eivät sitä enään tarjoa. Vaihdoin sen sitten tuohon Darlingtoniin.

Lentokenttä kuljetuksen varasin myös etukäteen. Hintaa easyBussin kuljetuksille tuli kahdelta hengeltä 18,48 puntaa meno-paluu. Jos oltais ostettu liput vasta kuljettajalta, hinta olisi ollut yhteensä 40 puntaa, eli paljon halvemmalla pääsee, kun varaa etukäteen netistä kuljetukset.

Vielä pitäisi miettiä minkä laukun otan käsimatkatavaraksi ja kuinka painavan laukun ruumaan laitan.

London calling

Yleisön pyynnöstä pidämme taas blogia matkalta, nyt kohteenamme on Lontoo.